Je kunt mij bellen of mailen: 06 - 818 353 02|info@hoogbegaafdencoach.nl

Problemen en oplossingen op de werkvloer

Als een hoogbegaafde een probleem tegenkomt, heeft hij direct verschillende oplossingen. Je manager zit bij wijze van spreken al tijden te zwoegen om überhaupt het probleem duidelijk te krijgen.

Daar zit je dan met tal van oplossingen voor problemen waar de anderen nog geen probleem hebben gezien. Dat is lastig, komen met een oplossing waar er voor de andere collega's nog helemaal geen probleem is.

Hoe ga jij daar nu mee om?

Raak je gefrustreerd omdat je het niet kunt geloven dat niemand ziet dat er een probleem is?

Begin je met overtuigen dat ze nu in actie moeten komen anders gaat het straks echt mis, ik zie de glazige blik van je collega's al 🙂

Of denk je, zoek het maar uit, dit is nu al de zoveelste keer dat ik jullie waarschuw maar jullie doen er toch niets meer. Laat het maar fout gaan.

Dat laatste zal denk in niet zo snel gebeuren, omdat je het waarschijnlijk niet fout zult laten gaan, dat kun je niet maken, daarvoor ben je te perfectionistisch.

Hoe dan?

Hoe kun jij nu zorgen dat de oplossingen die jij hebt bedacht, dan wel de aanpassing in het huidige werk doorvoeren om het probleem te kunnen voorkomen?

Wel daar heb ik 6 tips voor.

  • Weten de anderen eigenlijk wel dat jij hoogbegaafd bent?
    • Begin maar eens te vertellen dat jij talenten hebt waardoor je sneller denkt, heel snel verbindingen kunt leggen tussen oorzaak en gevolg; dat je het leuk vindt om oplossingen voor problemen te bedenken; dat je verder vooruit kunt kijken/denken dan de meeste anderen.
  • Wanneer spreek jij mensen aan over de mogelijke problematiek en oplossingen?
    • Doe dat niet over de afdeling heen, of op grote bijeenkomsten of tijdens een afdelingsoverleg. Mocht het toch ter sprake komen strooi dan niet al je kennis in het rond. Geef 1 of 2 punten aan, en houdt niet een heel betoog. Dat gaat je niet helpen, sterker nog dan heb je helemaal geen aansluiting meer met de rest;
  • Waar spreek je de mensen aan?
    • Zoals net gezegd, doe dat niet in grote groepen, maar probeer juist die mensen die je wilt spreken, die vaak wel open staan voor jouw ideeën, apart te spreken. Het is zeker voor de ander prettig om dit in een 'veilige' omgeving te doen;
  • Hoe bespreek je dat dan?
    • Overval de ander niet met al jouw informatie, maar tast eerst eens af of de ander open staat voor jouw idee. Houdt het vooral simpel, "Jip en Janneke" taal. Pas als je merkt dat de ander begrip heeft voor jouw input, kun je voorzicht gaan beginnen met het uitleggen van het probleem. Kom nog niet met de oplossing, zorg er voor dat eerst het probleem duidelijk is. Als dat is gelukt kun je beginnen met het bespreken van je oplossingen;
  • Hoe implementeer je dit?
    • Neem niet de regie over het besluit en de uitvoering daarvan. Dat is voorbehouden aan de manager of iemand die hiervoor is aangesteld. Probeer als een adviseur te werk te gaan. Als je de regie overneemt, zul je al snel heel ver voor de troepen uit lopen en ben je alle aansluiting kwijt en wordt het weer jouw feestje. Dan zou je wederom gefrustreerd kunnen raken over het feit dat je het weer helemaal alleen moet doen. Laat het vooral door de anderen doen, hiermee zorg je ervoor dat het ook "eigen" wordt voor de afdeling;
  • Als laatste, blijf geduldig
    • Het gaat echt niet zo snel als dat jij dat graag zou willen, en denk ook niet "als ik het zelf doe was het al klaar geweest". Het is een groepsproces en jij bent hier degene die zich moet aanpassen aan de rest.

Heb jij ander tips hebt of je eigen ervaringen hoe jij met dit probleem omgaat, laat het hieronder weten.

2015-03-27T14:36:22+00:00Tags: |4 Comments

4 Comments

  1. Simon Bakker 13 december 2013 van 23:17 - Antwoorden

    Herkenbaar, maar dan wel door schade en schande in de praktijk ontdekt wat op zich wel weer bij HB past. Ik heb geen gouden tips. Met je verstand weet je eigenlijk precies hoe je de zaken moet aanpakken en hoe je zou moeten reageren, echter ik reageer soms zo snel en dan glijd ik weer uit. Problemen op de werkvloer... Vandaag was het weer zover. M'n manager geeft feedback op hoe ik mijn werk organiseer en uitvoer. Als ik dan uitleg hoe ik e.e.a. doe en hoe ik tot prioriteitstellingen kom krijg ik toch de indruk dat mijn manager mijn redeneringen niet kan volgen. Onbegrip van m'n manager? Onvermogen van mij? Het voelt in ieder geval niet goed, ik wil eigenlijk gewoon 'normaal' zijn zodat ik aan de verwachtingen van m'n manager voldoe en dan wel waardering kan krijgen voor het werk wat ik doe. Het lijkt wel of ik de regie over mijn werk en functioneren steeds verder kwijt raak. Ik heb nog een lange weg te gaan...

    • Jan 18 december 2013 van 22:16 - Antwoorden

      Simon,

      Dank je wel voor je reactie.
      Ik herken je probleem. Ook ik heb en doe dat soms nog steeds op de manier die jij omschrijft. Namelijk dingen te snel willen uitleggen in een voor een niet HB'er onbekende taal. Vaak zul je echt in Jip en Janneke taal moeten gaan uitleggen. Soms voor je gevoel te simpel dat je denkt dat je in de maling genomen wordt.

      Maar ondertussen weet ik dat dit echt niet zo is, maar dat de ander het dan wel begrijpt.

      Ik zou zeggen voldoe juist niet aan de verwachtingen van je manager, maar overstijg die. Ook jij als HB'er hebt een taak in het team waarin je werkt. Blijf in gesprek met je manager, probeer er een soort van consultant achtige taak erbij te krijgen. Daar kun jij je talenten laten zien.

      Succes.

      Jan

  2. Jan 2 december 2013 van 10:24 - Antwoorden

    Hoi Hugo,

    Dank voor je reactie. Dat is wel een andere eigenschap van een hoogbegaafde. Direct een oplossing hebben voor een probleem wat wordt aangedragen. Dat heeft te maken met het feit dat je heel snel de problematiek kunt overzien en tevens ook vooruit kijkt en de oplossing hebt. Vaak gaat het over een probleem wat je waarschijnlijk al eerder als probleem hebt gezien, alleen de rest heeft dat nog niet ervaren als probleem en dat levert ook al voorsprong op.

    Jan

  3. Hugo Bakker 1 december 2013 van 20:01 - Antwoorden

    Goed blog Jan! Ik heb een tijdje als directeur van een basisschool onbewust het 'diagnose receptmodel' gedaan. Dat was iets anders dan je hierboven beschreef; een leerkracht komt met een probleem en voor ze (meestal dames) uitgesproken is komt de oplossing al uit mijn mond... De leerkracht had daarmee geen eigenschap over de oplossing en meestal werkte het dan ook niet.
    Uiteindelijk besloot ik dan ook dat dit werk niet mijn ding was 😉

    groeten, Hugo

Reageer